Vesconite jest specjalistycznym tworzywem wykonanym z wewnętrznie smarowanych polimerów. Jego wyjątkowa
przydatność do wykonywania
łożysk ślizgowych została
udowodniona już w 1960 roku, kiedy stwierdzono, że charakteryzuje się
on długą żywotnością w
zastosowaniach, w których
dopuszczalne są tylko minimalne
wartości zużycia. Nawet, kiedy
otoczenie jest brudne i
charakteryzuje się brakiem
smarowania, Vesconite zapewnia
długą trwałość, konieczność
minimalnej konserwacji i niskie tarcie.
Tworzywo Vesconite, z bardzo niskimi współczynnikami tarcia niezależnie od tego, czy pracuje ono nad, czy pod wodą, jest lub nie jest smarowane ? jest materiałem idealnym dla wielu zastosowań morskich. Jest ono tworzywem odpowiednim do pracy w warunkach zarówno suchych, jak i w zanurzeniu. Faktem jest, że woda jest idealnym czynnikiem smarującym dla tego materiału.
W przypadku zastosowań na łożyska
sterów i wałów śrubowych Vesconite
ma wiele zalet w porównaniu z
nylonem, elastomerami, żywicami fenolowymi, lignum vitae i brązem fosforowym. Tworzywo Vesconite
jest materiałem stabilnym
wymiarowo, inaczej niż nylon, część materiałów elastomerycznych i
laminatów fenolowych.
Pod wodą, czy w warunkach wysokiej wilgotności Vesconite nie pęcznieje,
ani nie zakleszcza się, co jest
największym problemem w przypadku
tulei nylonowych. Vesconite ani nie
mięknie w wodzie, ani też nie zużywa
się w wodzie tak, jak nylon. Własne właściwości smarne tworzywa
Vesconite sprawiają, że nadzwyczaj
nadaje się ono do zastosowania na
górne łożyska sterów, gdzie występują
długie przerwy w smarowaniu, lub gdzie smarowanie
wodą nie może być zapewnione w
przypadku, kiedy dany statek płynie pod
lekkim balastem.
Od 1977 roku próby z tworzywem Vesconite udowodniły jego przydatność, oraz spowodowały jego zatwierdzenie w zastosowaniach morskich.