Okładziny cierne taśm hamulcowych wind kotwicznych i cumowniczych
Pobierz folder informacyjny (PDF, 1,7 MB) - język angielski: raybestos-hq.pdf
Okładziny cierne do taśm hamulcowych to jeden z najważniejszych elementów wind morskich (zarówno kotwicznych, jak i cumowniczych). Często jednak rola tego elementu jest bardzo niedoceniana, co powoduje wiele kłopotów, a w skrajnych przypadkach może prowadzić np. do utraty kotwicy. Dobra okładzina cierna musi charakteryzować się wysoką odpornością na wysoką temperaturę oraz ścieranie, co pozwoli na jej długie użytkowanie.
Raybestos M9020 jest okładziną bezazbestową, plecioną z włókien naturalnych oraz wzmacnianą siatką mosiężną. Aby nadać produktowi końcowemu wytrzymałość na zginanie, oraz odporność termiczną, pleciona struktura materiału wzmacniana jest dodatkowo specjalną żywicą. Następnie okładziny są suszone w specjalnych piecach przemysłowych przez około 4 godziny w temperaturze 160°C. Po zakończeniu tego procesu, okładziny są gotowe do użycia.
Obszar zastosowań | Raybestos M9020 nadaje się do zastosowań zarówno lekkich, jak w wymagających podwyższonej trwałości. Znajduje zastosowanie w windach kotwicznych, dźwigach, wciągarkach i innych przemysłowych zastosowaniach |
Właściwości fizyczne |
Szerokość: do 370mm Grubość: od 3,2mm do 25mm Długość: 10m (inne wymiary mogą być wykonywane na zamówienie) |
Właściwości cierne |
Efektywność cierna: Okładzina zimna : 0,53 Okładzina gorąca : 0,53 Okładzina 200 ° C : 0,56 |
Parametry pracy |
Maks. nacisk jednostkowy: 3,5 N/mm2 Maks. prędkość bieżni hamulcowej: 21 m/s Maks. temperatura pracy chwilowej: 280°C Maks. temperatura pracy ciągłej: 250°C |
Certyfikat | Germanischer-Lloyds (cert. nr 21 138 04HH) |
Produkt przeznaczony jest do stosowania w hamulcach bębnowych ciężkich maszyn, gdzie występują duże siły hamowania, wysoka częstotliwość hamowania, podwyższona temperatura oraz gdzie wymagana jest wysoka niezawodność materiału ciernego przy jednocześnie niewielkim zużyciu bieżni bębna.
Wielu spośród wiodących producentów wind w Europie stosuje w swoich produktach okładziny Raybestos. Montowane są one zarówno w nowych windach, jak i zalecane jako części zamienne do wind będących w użyciu. Nie bez znaczenia jest oczywiście znacznie niższy koszt wymiany samej okładziny hamulcowej, od kosztów wymiany kompletnej taśmy. Jak widać, stosowanie okładzin może również przyczynić się do obniżenia kosztów eksploatacji windy.
Podczas instalacji okładzin ciernych należy pamiętać o poprawnym ich zamontowaniu, co wyeliminuje częste problemy z późniejszym ich użytkowaniem. Cały proces wygląda podobnie jak w przypadku klocków hamulcowych w samochodzie: po zamocowaniu okładziny zaleca się nagrzanie jej, aby zapewnić właściwy kontakt pomiędzy warstwą cierną a bębnem hamulca.
Mocowanie okładziny do szczęk hamulca może odbywać się na wiele sposobów: za pomocą mosiężnych śrub, nitów, bądź kleju. Wybór metody zależny jest od instalatora, do typowych zastosowań wszystkie sposoby są prawidłowe. W przypadku zastosowań nietypowych zaleca się łączenie różnych sposobów mocowań.